A gestalt nyelvfejlődés 4. szakasza: 

egyszerű kifejezések és mondatok alkotása, kezdeti, egyszerű nyelvtannal.

A nyelvtan kialakulásának első lépése a 3. szakaszhoz hasonló szójátékokkal jár, de a gyermekek nagyobb változatosságban használnak igéket, főneveket , névmásokat, tagadószavakat, kérdőszavakat, határozószavakat, kötőszavakat, mellékneveket.

A kezdeti egyszerű mondatok rengeteg nyelvtani kombinációt tartalmaznak, amelyek tovább bővítik a 3. szakaszban elérhető „szemantikai kapcsolatokat”, de már magukban foglalják azokat a nyelvtani konstrukciókat is, amelyeket - mind az analitikus, mind a gestalt nyelvtanuló - gyermekek a mondatok megalkotása előtt sajátítanak el (tagadás, kérdés, kérés).

4. szakasz kifejezései kísérleti nyelvtanukról ismertek. Maga a nyelvtan egyfajta„kód” egy nyelvi kultúrán belül, ezért a lehetőségekkel való kísérletezés helyes abból a célból, hogy megértsék az egyezményes nyelvi rendszer felépítését. A korai 4. szakasz korai stádiumában fontos az első nyelvtani elemek (és, múlt idő, jelen idő) játékalapú és megfontolt bevezetése, használatának támogatása a nyelvi pontosság elvárása nélkül.